fredag 15 mars 2013

Världens bästa (?) dressing



För ett antal år sedan var jag med och roddade ett matjobb inför nyår för DN Söndag, tillsammans med den supertrevlige kocken Jens Linder. På menyn stod bland annat godis som en fräsch skaldjurssallad, till vilken Jens rört ihop en krämig dressing med smak av citron och fransk senap.

När jag bad om receptet vid ett senare tillfälle kom han inte exakt ihåg hur han gjort - det är ju så med kreativa kockar ibland. Men eftersom jag inte kunde släppa minnet av den ljuvliga smaken började jag att på  egen hand experimentera mig fram. Efter ett antal inte så lyckade resultat kom jag till slut ändå fram till , som jag  tycker, den  ultimata kombinationen av ingredienser och i lagom mängd. Pricken över i-t var den fint rivna parmesanen.

Nu använder jag dressingen ofta, inte bara till sallad utan även som smaksättare till pasta och till stekt fisk.
Eftersom jag är lite nördig gör jag alltid egen majonäs. För den bekväme rekommenderas Hellman´s klassiska majonäs, dyr men bäst.

Blir det något över håller sig dressingen flera dagar i kylen ( 5 grader). Men för det mesta går den åt i ett nafs.

2 msk majonäs
1 msk vispgrädde
1 msk olivolja
1 tsk dijonsenap
1 msk citronsaft
1 stor vitlöksklyfta
3 msk finriven parmesan
1 msk kallt vatten
vitpeppar och en guntta salt

Rör samman alla ingredienser. Låt stå i kylen en stund innan servering.


Inga kommentarer: