söndag 2 december 2012

Humlat från Wisby

Trots att jag lärde mig massor om öl som en i DN.s ölpanel under flera år så håller jag fortfarande fast vid att en väl behandlad ljus lager är den bästa maltdrycken. Och för all del, ett veteöl till vissa skaldjursrätter, där det faktiskt klår det vita vinet som den ultimata smakförstärkaren.

Men till julmatens kast mellan salt och sött krävs kraftigare doningar. Här, det erkännes, har de stora grabbarna i den numera avsomnade ölpanelen ändå lyckats fått mig att inse att ett rejält humlebett och  lite brända toner av knäck, kaffe och mörkt bröd är en oslagbar följeslagare genom julbordets polyfoni.

Utan att förringa de många mikrobryggeriernas prestationer (som jag inte heller testat) tycker jag att Spendrups lilla guldbryggeri på Gotland även i år väl motsvarar mina preferenser hur ett julöl ska smaka.
Bäst passar mig  Wisby Julbrygd (nr 11311, 18.90 för 330 ml) med sin humlearomatiska koladoft och sin kryddiga smak med inslag av citrus samt en lagom behaglig beska som avslut. Varken för mycket eller för litet krut för att hålla glasmästarsillen eller den gravade strömmingen stången.

Den som vill ta ut svängarna med ytterligare smakbrytningar och dessutom imponera med en vacker flaska på julbordet kan i år satsa på Wisby V Jubileum ( 99 kr för 750 ml). Som framgår av namnet är detta en intern hyllning till Johan Spendrups fem år som maestro på Gotlands Bryggeri, vilket resulterat i en kul

hybrid mellan en ale och ett veteöl, där den maltrostade och humlearomatiska karaktären från alen förenats med veteölets fruktighet, för att sedan lagras på ekfat. Inget direkt gräsklipparöl, således.

 Enligt producenten avnjuts ölet bäst i ett  tulpanformat glas som anpassad till ölsorter med lite högre alkoholstyrka och kommer i första hand till sin rätt till kallskuret kött och vällagrade hårdostar, t ex en Gruyére. Ölet säljs 75 cl specialflaska i en kartong om 6 st. flaskor och ingår inte i beställningssortimentet, utan måste beställas direkt i butik.

För den som å andra sidan söker ett alkoholsvagare öl i budgetklass (och som man dessutom slipper gå omvägen om Systembolaget för att inhandla), är Frosty Bulldog Seasonal Ale en habil variant:  Brödigt  med  toner av citrus och färska örter, samt en  behaglig eftersmak fungerar i alla fall för mina smaklökar till både jansson, köttbullarna och den lena kycklingleverpastejen.Men det är klart. En liten rackare därtill sitter inte i vägen...


.



Inga kommentarer: